Vårt elnät påverkades kraftigt av Stormen Louis

Notera att denna artikel/nyhet är gammal. Hela eller delar av informationen i denna nyhet kan därför vara inaktuell eller felaktig.

En del arbete återstår efter stormen Louis som drabbade vårt elnätsområde kl. 7.25 på fredagen den 23 februari, när det var som värst berörde störningen drygt 4 000 av våra elnätskunder. Många av våra kunder fick tillbaka strömmen redan under eftermiddagen på fredagen, på lördag morgon återstod 260 strömlösa kunder och ett fåtal kunder fick tyvärr vänta till söndagen innan vi på ett säkert sätt kunde koppla på strömmen igen.

Stormen Louis med mycket starka vindbyar (39,9 m/s på Vinga) samt tjälfri och blöt mark orsakade många trädfall och omfattande skador på vårt elnät. Den starka vinden orsakade också direkt skada på elledningar och elstolpar över hela vårt elnätsområde.

Vi har under hela störningen arbetat med full bemanning samt extra personal för att ta hand om nedfallna träd och avhjälpa de fel som uppkom så snabbt och effektivt som möjligt.

Arbetet fortsätter nu med besiktning av elnätet med hjälp av helikopter och patrullering till fots för att få en bra överblick av situationen. Vi har också börjat med permanenta lösningar på de provisoriska lagningar som gjordes under stormen. Vi vill uppmärksamma att kortare avbrott kan förekomma en tid framöver under reparationsarbetet av elnätet.

Vi uppmanar alla våra kunder att vara extremt försiktiga och se alla ledningar som strömförande.

Om du ser en skada, nedfallna ledningar eller träd som kan orsaka skada på vårt elnät som inte är åtgärdat hör av dig till oss tel. 0303- 23 93 00 eller e-post info@kungalvenergi.se.

Avbrottsersättning för kunder som har haft avbrott minst 12 timmar i följd kommer att ersättas automatiskt genom avdrag på kommande elnätsfakturor.

För information om avbrottsersättning hänvisar vi till Konsumenternas Energimarknadsbyrå

Vi beklagar besväret och tackar våra kunder för förståelsen och ett gott samarbete.
  Sidan skapades: